Poetika, interpretace, styl
Dostupnost
skladem
Vydavatel
Počet stran
346
Rok vydání
2008
ISBN
9788086138947
EAN
9788086138947
Kniha vychází vychází k příležitosti 100. výročí Staigerova narození, představuje reprezentativní průřez jeho celoživotním dílem. Kromě nejproslulejší Staigerovy knihy, Základních pojmů poetiky, výbor obsahuje autorovy programové studie a články, curyšský proslov s následným polemickým ohlasem i ukázky z korespondence a vzpomínek. Tři oddíly knihy dokládají Staigerův myšlenkový přínos ve třech nejdůležitějších, vzájemně se prolínajících oblastech: první je svědectvím Staigerova pokusu o vytvoření antropologicky fundované poetiky, druhý přináší texty věnované– především v dialogu s filosofií M. Heideggera – problematice literární hermeneutiky, ve třetím jsou zahrnuty texty vymezující Staigerův osobitý koncept stylu a zabývající se otázkou estetického hodnocení literárních děl.EMIL STAIGER (8. 2. 1908 Kreuzlingen – 28. 4. 1987 Horgen), švýcarský germanista, literární vědec a překladatel. Po studiích teologie, germanistiky a klasické filologie se roku 1934 habilitoval na katedře germanistiky curyšské univerzity, kde působil jako profesor v letech 1943 až 1976. Díky svým přednáškám a knihám Čas jako básníkova představivost (1939), Základní pojmy poetiky (1946), Umění interpretace (1955) a Goethe (1952–1959) Staiger nabyl pověsti mistrovského interpreta literatury a ve 40. a 50. letech byl i v mezinárodním kontextu vnímán jako mimořádná osobnost německé literární vědy. Svým důrazem na empatickou interpretaci samotného literárního textu se Staiger vymezil vůči dobovým pozitivistickým, duchovědným, sociologickým či psychoanalytickým přístupům, v nichž je literární dílo degradováno na ilustrativní doklad té které metodologie.Východiskem k autonomnímu výkladu literárního díla se Staigerovi staly některé osnovné motivy Heideggerovy filosofie: podle Staigera básník rozvrhuje časovaným tvarem díla rytmus jedinečné lidské existence, vlastním úkolem literárního interpreta je pak nadšeně vnímavá rezonance tohoto individuálního rytmu. Chápání literárního díla, ale rovněž tvůrčí osobnosti a určité umělecké epochy jako časově strukturovaných událostí umožnilo Staigerovi vykládat tyto fenomény shodně coby výraz stylu, přičemž sám svůj interpretační přístup nazýval stylovou kritikou. Moderní literaturu nerezonující s jeho představami o stylotvorném poslání umění Staiger napadl v proslovu Literatura a veřejnost (1966), který vyvolal široký mediální ohlas a vedl k Staigerově vědecké ostrakizaci i k dlouhodobému paušálnímu odmítání tzv. werkimanentní metody, za jejíhož představitele byl pokládán. Teprve v posledním desetiletí začíná být přínos Staigerova díla opět spravedlivěji hodnocen a jeho metodologický koncept je se stále určitější zřetelností vnímán jako jeden z klíčových impulsů ve vývoji moderní literární vědy.
Ostatní s tímto titulem kupují:
Clarkson Jeremy
346 Kč
389 Kč ušetříte 43 Kč
Herbert Zbigniew
239 Kč
268 Kč ušetříte 29 Kč
Moravec Martin
203 Kč
228 Kč ušetříte 25 Kč
Smatana Ľubomír
87 Kč
98 Kč ušetříte 11 Kč
Ahsan Hamja,Albert Gwendolyn,Carneiro Amanda,Fajardo Brenda Villanueva,Gabris Robert, …
436 Kč
490 Kč ušetříte 54 Kč
Janata Michal
204 Kč
229 Kč ušetříte 25 Kč
240 Kč
269 Kč ušetříte 30 Kč
Martin Kvapilík
43 Kč
48 Kč ušetříte 5 Kč
Gruša Jiří
441 Kč
495 Kč ušetříte 54 Kč
Vokolek Václav
53 Kč
59 Kč ušetříte 6 Kč
Neubauer Zdeněk
338 Kč
380 Kč ušetříte 42 Kč
Janata Michal
213 Kč
239 Kč ušetříte 26 Kč
-
Položka byla přidána do košíku.